امام خامنه‌ای

واکنش رهبر برابر تمجیدها و نسبت دادن بعضی القاب به ایشان

عکس العمل زیبا و پرازمعرفت وتواضع امام خامنه‌ای در مقابل تمجیدها و القاب چون “علی زمان” و “سرور ما خامنه‌ای” که حاکی از هوشمندی و صفای نفس است ایشان است و بیانگر بزرگی منش و سیرت اوست.

امام خامنه ای در دیدار خود با نمایندگان مجلس ، در واكنش به سخنان تمجید آمیز یکی از نمایندگان در مورد ایشان فرمودند:

«این جور بیانات، هم به ضرر من است، هم به ضرر خود گوینده است. نبایستى این بیانات به این شكل بیان شود… اینجور تعبیرات، تعبیراتى نیست كه انسان را خوش بیاید یا كمكى به كار پیشرفت انسان بكند. ما همگى بندگان خدا هستیم و ان‌شاءالله خدمتگزاران مردم هم باشیم.»

و نیز ایشان هنگامی که حاضران در سرودی “سرور ما، خامنه‌ای” را ندا می‌دادند، فرمودند:

«من خواهش می‏کنم که الفاظ این اشعار و سرودها را از کلمات مبالغه‏آمیز خالی کنید… بنده افتخارم به این است که بتوانم خدمتگزار شما و مردم باشم. “سَروَر” فقط خدای متعال است و به امر او و در پیروی و عبودیّت او بندگان صالحِ برجسته و معصومین علیهم‏السّلام‏‌اند. ما بندگانی ناقص، نارسا، و ضعیف هستیم. بزرگ ترین هنر ما این است که بتوانیم در لابه‏لای همه ضعف‌هایی که داریم، کاری انجام دهیم که انشاءالله طبق وظیفه باشد. این کلمات مبالغه‏آمیز را حذف کنید. بنده، وقتی این کلمات را می‏شنوم، حقیقتاً متأذّی می‏شوم.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در موردی دیگر هنگامی که ایشان را “علی زمان” خواندند، فرمودند:

«وقتی کسانی اسم مبارک امیرالمؤمنین (علیه‏السّلام) یا اسم مبارک ولیّ‏عصر (روحی‏فداه) را می‏آورند، بعد اسم ما را هم دنبالش می‏آورند، بنده تنم می‏لرزد… ما کجا، کم‌ترین و کوچک ترین شاگردان آن‌ها کجا؟ ما کجا و قنبرِ آن‌ها کجا؟ ما کجا و آن غلام حبشیِ فدا شده در کربلای امام حسین (علیه‏السّلام) کجا؟ ما خاک پای آن غلام هم محسوب نمی‏شویم.»

برخوردهای اینچنین، سیره همه بندگان مهذب خداست که باید الگوی همه به ویژه صاحب منصبان ارشد قرار گیرد و هر چه دایره اختیارات و قدرت فرد گسترده تر می‌شود، هوشیاری او در برابر اطرافیان و مادحان اهمیتی مضاعف می‌یابد. ازهمین رواست که امام امت می‌فرمود: «همه دست‏اندركاران- به ویژه رئیس جمهور- باید از چاپلوسان دغل‌باز و زبان بازان حیله‏گر بر حذر باشند.»

به هر حال، وقتی شخصیت برجسته‌ای مانند مقام معظم رهبری با برخورداری از درجات بالای معنوی و تهجدهای شبانه، این‌گونه در برابر عبارات تمجیدآمیز که اغلب هم از سر صداقت و عشق به ولایت ابراز می‌شود، واکنش نشان می‌دهند، تکلیف صاحب منصبانی که هنوز در پله‌های ابتدایی خو‌دسازی قرار دارند، بیش از پیش روشن می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا